Моделювання
уроків з використанням
мультимедійних
технологій
Головна
мета сучасної школи полягає в тому, щоб створити таку систему навчання, яка
задовольняла б освітні потреби кожного учня відповідно до його інтересів,
схильностей і можливостей. Для досягнення цієї мети необхідно кардинально
міняти систему взаємодії учня і вчителя в навчальному процесі. Зараз навчальний процес в масовій школі зберігає невирішеним суперечність між
фронтальними формами навчання і індивідуальним темпом навчально-пізнавальної
діяльності кожного учня, між необхідністю диференціації навчання і
одноманітністю змісту і технологій навчання, між переважаючим в школі
пояснювально-ілюстративним способом викладання і діяльним характером навчання,
яке сприяло б розвитку здібностей і інтересів
учня. Існують різні технології
для вирішення цих суперечностей. Одна з них пов'язана з впровадженням в навчальний
процес комп'ютера і пов’язаних з ним мультимедійних технологій.
Величезні
можливості комп'ютерної техніки дозволяють розширити рамки звичайного уроку і
зробити його ефективніше.
Компьютерізіровати,
тобто здійснювати повністю або частково за допомогою комп'ютерних засобів, можна
всі дидактичні частини уроку – від актуалізації засвоєних знань до домашнього
завдання.
На етапі актуалізації знань, а також повторення і узагальнення за допомогою
презентації можна швидко і раціонально організувати фронтальну або індивідуальну
роботу учнів у формі усного опитування або диктанту. Питання появляються
поступово, сприймаються на слух і наочно, це дає можливість працювати учням в
зручному для них темпі.
Великі можливості дає застосування
мультимедійних технологій на етапі вивчення
нового матеріалу. Замість звичної чорної дошки учні мають справу з мультимедійною
дошкою, де за допомогою відеоряду, звуку і тексту відбувається віртуальна
«подорож в часі і просторі». Багатство змістовної підтримки робить урок не
тільки більш насиченим, але і що незрівнянно більш захоплює. Вчитель при цьому
не відміняється – він координує, керує і організовує навчальний процес.
Домашнє завдання може
бути пред'явлене як відеокліп, з якого необхідно змонтувати свої відповіді або
озвучити його текстом відповідно до вивченого матеріалу.
Проектування комп'ютерного уроку починається
з календарно-тематичного планування, щоб застосування засобів ІКТ оптимально
розподілялося між всіма уроками. При цьому враховуються:
v зміст
матеріалу;
v основна
педагогічна технологія;
v наявність
в школі комп'ютерів, програмного забезпечення;
v психологічні
характеристики класу і кожної дитини;
v необхідність
чергування різних типів компютерных засобів.
Для
планування конкретного уроку вчитель:
1.
намічає цілі і завдання уроку і
необхідні етапи уроку для їх досягнення;
2.
з резервів комп'ютерного
забезпечення відбирає найбільш ефективні засоби, розглядає доцільність їх
застосування в порівнянні з традиційними;
3.
при недоліку комп'ютерного
ілюстративного або програмного матеріалу проводить пошук в Інтернеті або
складає авторську програму;
4.
складає презентаційну програму, в
якій можна з'єднати карти і схеми, діаграми і фотографії, фільми і аудіозаписи,
доповнюючи при необхідності підписами і коментарями, виділяючи шрифтом,
кольором найбільш важливу інформацію; комп'ютерна «миша» може використовуватися
як указка, звертаючи увагу учнів на найбільш важливі місця;
5.
відібрані матеріали оцінює за
часом, щоб їх тривалість не перевищувала санітарних норм;
6.
плануючи досягнення цілей,
передбачає їх поетапну і підсумкову діагностику, при цьому можуть
використовуватися ігрові або авторські програми, які також включаються в
презентацію;
7.
складає щохвилинний план
уроку;
8.
планує резерв часу.
Застосування комп'ютера на уроці породжує
певні проблеми. До них
відносяться недоліки готових програмних засобів. Ці засоби є хорошою підмогою у
викладанні, але, навіть якщо вони є, часто не можуть бути використані
безпосередньо на уроці, оскільки не завжди узгоджені з навчальною програмою і з
даним конкретним підручником. Тому найбільш корисними виявляються авторські
програми, оскільки вчитель має можливість строго дотримуватися навчального
плану і даного підручника, враховувати особливості даного контингенту учнів, а
також використовувати різноманітний дидактичний матеріал і оновлювати його при
будь-якій необхідності.
Рекомендації
Необхідно
дотримуватися оптимальної частоти
застосування комп'ютерних уроків (для фізико-математичних предметів рекомендується
частота 1:8). При рідкому їх застосуванні такий урок стає для учнів
надзвичайною подією і створює у них підвищене емоційне збудження, яке заважає
сприйняттю і засвоєнню навчального матеріалу. Часте ж їх застосування приводить до втрати учнями
інтересу до них.
При
монотонному використанні
одного засобу
у учнів
через 30 хвилин виникає позамежне гальмування,
що майже повністю виключає сприйняття
інформації. Тому слід застосовувати різноманітні засоби, щоб чергувалися зорове
і слухове сприйняття, а також періоди напруженої розумової діяльності і емоційної
розрядки.
Безумовно
можна стверджувати, що застосування мультимедійних технологій, особливо на
етапі вивчення нового матеріалу, має перевагу перед традиційними технологіями в
тому, що взаємодія відбувається відразу по всіх каналах сприйняття «текст-звук-відео-колір».
Таким
чином, при грамотному використанні
комп'ютер на уроці стає не тільки могутнім інструментом, але і повною
мірою рівноправним партнером в педагогічному процесі.
|